Ubezpieczenie komunikacyjne

Poli­sy komu­ni­ka­cyj­ne zapew­nia­ją kom­plek­so­wą ochro­nę pojaz­du, jego wła­ści­cie­la, kie­row­cy i pasa­że­rów. Ubez­pie­cze­nia te dzie­li­my na obo­wiąz­ko­we i dobrowolne

Ubez­pie­cze­nie OC

Ubez­pie­cze­nie odpo­wie­dzial­no­ści cywil­nej jest ubez­pie­cze­niem obo­wiąz­ko­wym. Chro­ni ubez­pie­czo­ne­go od finan­so­wych kon­se­kwen­cji szkód jakie może on wyrzą­dzić oso­bom trze­cim lub w mie­niu w związ­ku z ruchem swo­je­go pojaz­du. Nale­ży je wyku­pić obo­wiąz­ko­wo naj­póź­niej w dniu reje­stra­cji samo­cho­du lub w dniu wyga­śnię­cia poprzed­niej umo­wy OC. Sumy gwa­ran­cyj­ne ubez­pie­cze­nia OC w odnie­sie­niu do jed­ne­go zda­rze­nia wynoszą:

  • 5 mln euro za szko­dy na osobach
  • 1 mln euro za szko­dy w mieniu

Ubez­pie­cze­nie AC

Jest dobro­wol­nym ubez­pie­cze­niem samo­cho­du chro­nią­cym jego wła­ści­cie­la przed finan­so­wy­mi kon­se­kwen­cja­mi w razie uszko­dzeń i znisz­czeń samo­cho­du spo­wo­do­wa­nych z winy jego wła­ści­cie­la. Ubez­pie­cze­nie AC obej­mu­je tak­że szko­dy powsta­łe na sku­tek zda­rzeń loso­wych, a tak­że ryzy­ko kra­dzie­ży. Zakres poli­sy moż­na dosto­so­wy­wać do wła­snych potrzeb, mani­pu­lu­jąc w ten spo­sób wyso­ko­ścią skład­ki. Zazwy­czaj jed­nak sta­no­wi ona kil­ka pro­cent war­to­ści pojazdu.

Ubez­pie­cze­nie Assistance

Assi­stan­ce jest ubez­pie­cze­niem dobro­wol­nym, któ­re gwa­ran­tu­je pomoc kie­row­cy i pasa­że­rom w razie wypad­ku, kra­dzie­ży lub awa­rii pojaz­du na tra­sie. Tym, co zachę­ca kie­row­ców do zaku­pu auto­ca­sco jest opcja holo­wa­nia pojaz­du w razie jego unie­ru­cho­mie­nia na koszt ubezpieczyciela.

Nie­któ­re fir­my ubez­pie­cze­nio­we doda­ją Assi­stan­ce w wer­sji pod­sta­wo­wej, jako gra­tis do obo­wiąz­ko­we­go ubez­pie­cze­nia OC.

Ubez­pie­cze­nie NNW

To ubez­pie­cze­nie kie­row­cy oraz pasa­że­rów w pojeź­dzie od następstw nie­szczę­śli­wych wypad­ków, któ­re skut­ku­ją trwa­łym uszczerb­kiem na zdro­wiu lub śmier­cią ubez­pie­czo­nych. Poli­sa jest nie dro­ga i zawsze war­to się w nią zaopa­trzyć przy zaku­pie obo­wiąz­ko­we­go OC.

Ubez­pie­cze­nie szyb

Ubez­pie­cze­nie szyb to poli­sa, w ramach któ­rej pokry­wa­ne są kosz­ty wymia­ny lub napra­wy szyb. Poli­sa obej­mu­je zakre­sem ochro­nę szy­by czo­ło­wej, tyl­nej i szyb bocz­nych. Ubez­pie­cze­nie takie umoż­li­wia likwi­da­cję szko­dy bez potrą­ca­nia zni­żek z poli­sy autocasco.

Ochro­na prawna

Chro­ni przed ryzy­kiem pono­sze­nia kosz­tów zwią­za­nych z pro­wa­dze­niem spo­rów praw­nych oraz umoż­li­wia obro­nę inte­re­sów praw­nych Ubez­pie­czo­ne­go poprzez refun­da­cję przez Towa­rzy­stwo Ubez­pie­cze­nio­we kosz­tów z tą obro­ną zwią­za­nych. Stan­dar­do­wo towa­rzy­stwo ubez­pie­cze­nio­we orga­ni­zu­je klien­to­wi adwo­ka­ta, pokry­wa kosz­ty hono­ra­rium praw­ni­ka lub uisz­cza nie­zbęd­ne opła­ty sądowe.

Zie­lo­na Karta

Nale­ży do ubez­pie­czeń obo­wiąz­ko­wych przy wyjaz­dach za gra­ni­cę. Poli­sa pokry­wa szko­dy powsta­łe w sku­tek ruchu pojaz­dów. Ubez­pie­cze­nie zapew­nia, że w razie wyrzą­dze­nia szko­dy oby­wa­te­lo­wi inne­go pań­stwa upraw­nio­ny zakład ubez­pie­czeń wypła­ci odszko­do­wa­nie na pod­sta­wie obo­wią­zu­ją­cych, miej­sco­wych prze­pi­sów pra­wa. Regu­la­cje te obo­wią­zu­ją na tere­nie kra­jów nale­żą­cych do sys­te­mu Zie­lo­nej Kar­ty. Sys­tem Zie­lo­nej Kar­ty obej­mu­je 44 pań­stwa, w tym 29 państw będą­cych sygna­ta­riu­sza­mi Poro­zu­mie­nia Wie­lo­stron­ne­go. Jed­nak­że obo­wią­zek legi­ty­mo­wa­nia się Mię­dzy­na­ro­do­wą Kar­tą Ubez­pie­cze­nia Samo­cho­do­we­go ist­nie­je tyl­ko na tere­nie państw: Alba­nia, Ando­ra, Bia­ło­ruś, Bośnia i Her­ce­go­wi­na, Iran, Izra­el, Mace­do­nia, Maro­ko, Moł­da­wia, Ser­bia, Czar­no­gó­ra, Tune­zja, Tur­cja, Ukraina

Przy­dat­ne informacje:

  • Zasa­dy zawie­ra­nia i wyko­ny­wa­nia umów ubez­pie­cze­nia OC posia­da­czy pojaz­dów mecha­nicz­nych regu­lo­wa­ne są w usta­wie z dnia 22 maja 2003 r. o ubez­pie­cze­niach obo­wiąz­ko­wych, Ubez­pie­cze­nio­wym Fun­du­szu Gwa­ran­cyj­nym i Pol­skim Biu­rze Ubez­pie­czy­cie­li Komu­ni­ka­cyj­nych (Dzien­nik Ustaw z 2003 roku, numer 124, pozy­cja 1152 z póź­niej­szy­mi zmianami).
  • Kupu­jąc samo­chód (lub inny pojazd) nowy u auto­ry­zo­wa­ne­go deale­ra w Pol­sce, nale­ży pamię­tać, że naj­póź­niej w dniu jego reje­stra­cji nale­ży wyku­pić poli­sę OC.
  • Kupu­jąc samo­chód (lub inny pojazd) uży­wa­ny, jeśli sprze­da­ją­cy nie posia­da waż­nej poli­sy OC pamię­taj, że nale­ży koniecz­nie w dniu kup­na pojaz­du wyku­pić takie ubezpieczenie.
  • Kupu­jąc samo­chód (lub inny pojazd) uży­wa­ny, jeśli otrzy­masz wraz z nim aktu­al­ne ubez­pie­cze­nie pamię­taj, że masz tyl­ko 30 dni od dnia zaku­pu na jego wypo­wie­dze­nie, chy­ba, że ubez­pie­cze­nie koń­czy się przed tym ter­mi­nem, to na jeden dzień przez zakoń­cze­niem okre­su ubez­pie­cze­nia poli­sy zbywcy.
  • Sprze­da­jąc samo­chód (lub inny pojazd) pamię­taj, że masz obo­wią­zek prze­ka­za­nia waż­ne­go ubez­pie­cze­nia OC kupu­ją­ce­mu oraz powia­do­mie­nia o sprze­da­ży Towa­rzy­stwo Ubezpieczeń.
    Sprze­da­jąc samo­chód (lub inny pojazd) masz pra­wo do zwro­tu czę­ści skład­ki z ubez­pie­cze­nia AC (o ile takie posia­da­łeś) oraz z OC za nie­wy­ko­rzy­sta­ny okres pod warun­kiem, że nabyw­ca wypo­wie umo­wę Zakła­do­wi Ubezpieczeń.
  • Zawsze posia­daj waż­ne ubez­pie­cze­nie OC, gdyż w prze­ciw­nym wypad­ku nie tyl­ko nara­zisz się na poważ­ne przy­kro­ści finan­so­we, ale i prawne.
  • Jeśli wyku­pi­łeś poli­sę OC płat­ną w ratach i nie opła­cisz rat w ter­mi­nie waż­no­ści poli­sy, to umo­wa ta nie prze­dłu­ży się auto­ma­tycz­nie na kolej­ne 12 miesięcy.
  • Jeśli chcesz zmie­nić Towa­rzy­stwo Ubez­pie­cze­nio­we to powi­nie­neś wypo­wie­dzieć umo­wę (w for­mie pisem­nej) naj­póź­niej na 1 dzień przed wyga­śnię­ciem waż­no­ści aktu­al­nej poli­sy, a w przy­pad­ku poli­sy zawar­tej przez sprze­da­ją­ce­go w ter­mi­nie 30 dni od dnia zaku­pu pojaz­du. Zmie­nia­jąc Zakład Ubez­pie­czeń nie tra­cisz naby­tych zni­żek za bez­sz­ko­do­wy prze­bieg ubezpieczenia.
    Jeśli spraw­ca wypad­ku nie ma waż­nej poli­sy OC — wypa­dek i rosz­cze­nia zgłoś do Ubez­pie­cze­nio­we­go Fun­du­szu Gwa­ran­cyj­ne­go. Zgło­sze­nia takie­go możesz doko­nać w któ­rym­kol­wiek Towa­rzy­stwie Ubez­pie­czeń sprze­da­ją­cym poli­sy OC.
    Od dnia 1 maja 2004 r. wraz z wej­ściem Pol­ski w skład Unii Euro­pej­skiej, ochro­ną w ramach umo­wy ubez­pie­cze­nia OC posia­da­czy pojaz­dów mecha­nicz­nych obję­te są skut­ki zda­rzeń powsta­łych na tery­to­rium Rzecz­po­spo­li­tej Pol­skiej, kra­jów Unii Euro­pej­skiej, Euro­pej­skie­go Obsza­ru Gospo­dar­cze­go oraz Szwaj­ca­rii i Chor­wa­cji. Na wyjazd do tych kra­jów nie jest wyma­ga­ne zawar­cie ubez­pie­cze­nia Zie­lo­nej Karty.